أنشطة

تجاربنا التعليمية الخرافية


"نحن لا نكون أحياءً بشكل كامل، أو نكون على سجيتنا تمامًا، أو ننهمك بعمق في أي فعل بقدر ما نفعل حين نلعب"؛ تشارلز إي شيفر.

معرفة المزيد

يا أيها الكبار، والأطفال، وجميع الكائنات!

احنا بنخلق بيئة بتتيح للّاعبين انهم يستكشفوا إمكانيات عقولهم في نفس الوقت اللي بيحققوا فيه رغبتهم الفطرية في اللعب. بفتح المجال للاستكشاف عن طريق اللعب يقدر اللاعب إنه يتحدى الرتابة والأفكار النمطية بشكل مبدع، ويخوض رحلة التمكين الذهني.

الوسائط والطرق المتنوعة اللي بيستخدمها مكّوك بيتم اختيارها دايما بعناية عند صياغة كل جلسة، ولكن العنصر الجوهري دايما هو احتواء ورش العمل على عناصر التعبير عن الذات واللعب.

سحر مكوك

للتجارب التعليمية


احنا مؤمنين بإن السحر بيكمن في قدرتنا على الانخراط في اللعب. وبنؤمن برحلة كل شخص تجاه التعلم الذاتي، وإمكانية تفكيك اللي اتعلمه سابقا وإعادة تعلمه، لإن كل رحلة من الرحلات دي فعلًا مهمة. إحنا بنؤمن كمان في قوة التساؤل والحوار خلال كل رحلة استكشافية.

اعرف منهجيتنا

المنظمات

المنظمات غير الحكومية، المدارس، الشركات، المعسكرات والمراكز الاجتماعية!

المنظمات

مكّوك بيهدف كمان لأنه يصيغ فعاليات لعب، ويطَوَّع محتواه علشان يتناسب مع جماهير مختلفة. احنا بنشتغل مع كل أنواع المؤسسات (سواءً كانت هادفة للربح أو غير هادفة للربح)، وبيشتغل كمان مع مُختَلَف المعلمين (سواء في معسكرات، أو مدارس، أو مراكز اجتماعية). ممكن نزوركم، ونصيغ ألعابنا علشان تتناسب مع المساحة بتاعتكم على حسب ما تحتاجوا. احنا بنطور المحتوى اللي حابين توصلوه، وبنقدمه بما يتناسب مع جمهوركم.

دورة

برنامج كامل بيمتد على مدار جلسات متعددة. بيستخدم البرنامج رحلة التعلُّم لتمكين المشاركين انهم يعلّموا نفسم بنفسم، ويستكشفوا اللي بيحبوه واللي بيثير فضولهم، بالإضافة لاكتساب المهارات اللازمة للعمل في إطار جماعي.

يوم واحد

نموذج من اللعب الجماعي يحتوي على ديناميكيات لعب مختلفة تعتمد على عدد اللاعبين. مدة كل جلسة من ساعتين لـ٣ ساعات بيتضمنها أنشطة كسر جليد بالإضافة لمناقشة ختامية. بيتم من خلال الأسلوب ده تحفيز فضول اللاعبين وكمان خلق فرصة ليهم للتدرب على التفكير النقدي والتعبير عن الذات في سياق لعبة جماعية.

كام ساعة

تجربة على الماشي تم تصميمها وتطويرها مخصوص علشان تتناسب مع الفاعليات السريعة زي الأسواق، والكارنافالات، أو مثيلها من الفاعليات. خلال التجارب اللي من النوع ده بيتم ممارسة أنشطة ليها نمط متحرك وسريع بتثير فضول الأطفال وبتوفرلهم معلومات وفرصة للاستمتاع واللعب.

الموضوعات والبرامج

بلدنا
ثقافة السلام
الاستدامة
الفنون والثقافة
العلوم والعقول المُبتكِرة

بلدنا هو عبارة عن لعبة لوحية تعليمية بالعربي بتدعو اللاعبين انهم يستكشفوا مفهوم الثقافة عن طريق السفر عبر المناطق المختلفة في مصر على لوحة اللعب. في كل منطقة من مناطق اللوحة، بتقدم اللعبة لكل مشارك مفاهيم مختلفة وبتسأله أسئلة مختلفة عن الجغرافيا، واللغة، والبشر، والطعام، والحيوانات، والبيئة، والموسيقى، والعادات، والحرف، والآثار، والموارد الطبيعية بالإضافة للتحديات الخاصة بالمنطقة. بيتم سؤال الأسئلة المختلفة بشكل غير مباشر من غير افتراض أي معرفة سابقة بموضوع الأسئلة، ولكن بيتم استخدام أساليب مختلفة لتحفيز التفكير النقدي، وتكوين وجهة نظر، أو مهارة فنية زي الرسم أو التمثيل. اللعبة دي هي عبارة عن رحلة استكشاف لمعلومات جديدة، مع التفكير في معناها واستخدامها في سياق جديد.

ازاي ممكن نتعايش مع أنفسنا ومع الآخرين؟

التعاون، والتواصل، وتخطي النزاعات، وتقدير التنوع هم جوهر التجربة اللي بيقدمها النشاط ده. تعليم السلام بيعرّض المشاركين لبيئات بيستكشفوا فيها وجهات نظر وسلوكيات مهمة جدًا في ظل المجتمع المستقطب اللي بنعيش فيه، علشان نمكنهم إنهم يتبنوا بأنفسم التغيير الإيجابي اللي نفسنا نشوفه في العالم.

ازاي ممكن نخلق نماذج لأنظمة حيّة، مستوحاة من الأنظمة الحيّة الموجودة بالفعل على كوكب الأرض؟

التجربة دي هي نظرة على كوكبنا وطبيعته الغنية، وبتفتح عينينا على كيفية التواصل معاه. عن طريق اللعب والإرشادات البصرية بنستكشف البيئة المحيطة بينا، بالإضافة لمشاكل بيئية مختلفة. من خلال النشاط ده بنقدم للأطفال اللي يساعدهم على انهم يكونوا الجيل اللي حيوجد الحل لمشاكل البيئة، وده عن طريق معلومات وأساليب لإعادة تدوير المخلفات واستخدامها بشكل أفضل.

ازاي ممكن نبتكر بشكل فردي وجماعي عن طريق التعبير الفني؟

طول ما احنا ماشيين في الحياة بنرقص، وكل يوم بنحكي قصص مالهاش عدد. مكّوك بيخلق مساحات لتوثيق التعبير المبتكر فرديًا وجماعيًا، وبيستخدم الوسائط الفنية لاستكشاف الموضوعات اللي بيقدمها.

ازاي ممكن نفهم ونستخدم الطُرق العلمية؟

مكّوك بيؤكد على ضرورة التفكير في كيفيّة التفكير؛ بنلعب ألعاب لتنشيط الذهن بتحفز الإبداع والتفكير الابتكاري. بتحاول عقولنا دايما إنها تفك شفرة العالم من حوالينا باستخدام الكلمات، والمعادلات، والأرقام. بنستكشف العلوم المختلفة وتطبيقاتها في حياتنا عن طريق الانخراط في تجارب وخبرات متنوعة.

صانعي الألعاب


قابلنا بالصدفة مجموعة من ميسرين الأنشطة اللي دمهم خفيف في البعد الزماني المكاني الجديد. اتعرَّف عليهم!

أعرفنا أكثر

علي

علي هو مهندس على الورق، ولكن في الواقع هو بيشتغل في المجال الاجتماعي طوال العشر سنين اللي فاتت. علي اشتغل كتير مع الأطفال في مصر ، بالإضافة لبعض الدول التانية الموجودة في كواكب مختلفة. بيمتد شغل علي ما بين تصميم تجارب تعليمية، وتصميم ألعاب وتيسير أنشطة في جميع أنحاء الكون. علي هو أحد المشاركين في إنشاء مكّوك، وهو كمان واحد من الخبراء التعليميين هناك.

روان

روان صحفية متخصصة في الثقافة والفن، وبتشتغل بوسائط مختلفة زي الكتابة، والفوتوغرافيا، والفيديو. إلى جانب عملها في مجال الصحافة روان بتشترك في مشروعات مختلفة في مجالات الثقافة، والتعليم البديل، والتنمية الاجتماعية. روان عندها خبرة كبيرة كمدربة، ومُيسِّرة، ومنظمة لأنشطة تعليمية غير تقليدية في مصر وبلدان تانية على كوكب الأرض، بالإضافة لأماكن تانية عبر المجرات المختلفة. روان من أشد المعجبين بمقولة (كونفوشيوس) "أنا أسمع شيئًا ثم أنساه، أنا أرى شيئًا فأتذكره، أنا أفعل شيئًا فيزداد فهمي للأشياء".

كريم

كريم هو صديق لمكّوك، درس الصيدلة واشتغل لفترة في مجال الصناعات الدوائية على كوكب الأرض. بعد حادث سقوط زخات من النيازك قرر كريم إنه يبدأ رحلة ممارسة الأنشطة اللي بيحبها؛ وده بيتضمن الشغل مع الأطفال ومجتمعات اللاجئين. اشتغل كريم كمان قبل كده كمُروِّج للممارسات الصحية وكمُيسِّر أنشطة مع أطفال اللاجئين، وحاليا هو بيشتغل مع مفوضية شؤون اللاجئين في وحدة الحماية، بالإضافة لكونه كمان عضو في فريق عمل (ميني-مدينة). في وقت فراغة بيحاول كريم استكشاف كواكب أخرى، وهو مؤمن بإن "عملية التعلم تكون أكثر فاعلية حين ترتبط بالفعل، وهي تحدث تلقائيًا حين ننخرط في فعل ما، وحين نستخدم أذهاننا وأجسادنا على حد سواء، وحين نتخيل ونخلق، وحين نلعب ونستمتع".

مو

مو الشهير بـ (حمامة) هو موسيقار، ومنظم مهرجانات، ومنتج فني، وعمومًا بيتمتع بقدرة مبهرة على خلق أجواء ممتعة وشيقة. مو شارك في تأسيس مهرجان أشطورة مع مجموعة من أصدقائه؛ وكان المهرجان بيجمع مواهب كتيرة من مجالات مختلفة في موقع من مواقع صحراء مصر. مو من المهتمين بالطيور، واشتغل في مجال حماية البيئة قبل كده، وده السبب في اهتمامه بنشر حبه للطبيعة وسط كل الناس اللي بيقابلهم.

نيرفان

نيرفان هي مؤسسة مشروع (ورقات)، وهي واحدة من سكان كوكب المريخ. اشتغلت نيرفان كمتطوعة بالإضافة لشغلها كميسرة أنشطة في العديد من المعسكرات الصيفية والمراكز الفنية عبر المجرات المختلفة. نيرفان بتحب تستخدم أسلوب الأوريجامي لتبسيط الحقائق الرياضية والهندسية للطلاب الفضائيين اللي بيشاركوا في أنشطتها أو بيحضروا الورش اللي بتيسَّرها. "أنا بحب كل حاجة مصنوعة يدويًا. استكشاف حاجات جديدة مع الأطفال، والسفر عبر المجرات، ولعب التنس هم أكتر ٣ حاجات بحبها".

نايري

نايري عبد الشافي هي ناشطة اجتماعية حماسية، بتسكن على كوكب المشترى. نايري عندها شغف بالخدمة الاجتماعية والعمل المجتمعي. اشتغلت قبل كده وتطوعت بالعمل في مشروعات تعليم غير نظامي، ومشاريع تبادل ثقافي مع أطفال وشباب وبالغين، وفي وسط مجتمعات اللاجئين في أكتر من ٣ قارات عبر المجرات المختلفة. نايري بتحب الأكل، وبتحب تسافر حوالين درب اللبانة، وبتؤمن بإن "في العالم الديناميكي سريع الوتيرة اللي بنعيش فيه بنحتاج نفكر أنفسنا إننا نستقطع لحظات نتأمل فيها التجارب، والمعارف، والمهارات والسلوكيات اللي بنكتسبها طول رحلتنا في الحياة، ونحاول نفهم تأثير الحاجات الصغيرة اللي بتفرق في رحلتنا تجاه تعلم المزيد؛ يعني نتأمل أهمية الاستمتاع باللي بنعمله في بيئة آمنة بنتمتع فيها بالحرية وبتتوفر لنا فيها الرعاية اللازمة لنمو عقولنا، وأجسامنا، وأرواحنا، وأهمية المساحة اللي بتحفزنا على التساؤل، والشعور بالآخرين، واستكشاف الجديد. بالنسبالي مساحة زي دي بتتخلق عن طريق اللعب".

فريدة

فريدة هي خبيرة ناشئة في التنمية الاقتصادية، بالإضافة لشغفها بالتعليم غير النظامي. خلال السنوات الخمسة الأخيرة، اشتغلت فريدة كميسِّرة لأنواع مختلفة من ورش العمل، والندوات، والورش التدريبية بخصوص موضوعات التنوع، وبناء فريق العمل، والتبادل الثقافي في مجرات مختلفة حوالين المجموعة الشمسية. فريدة بتؤمن بإن "دايمًا أنجح الناس هو الشخص المبدع اللي بيحب اللعب". فريدة في أوقات فراغها بتحب القراية، والمشي على الحبل، والألعاب اللوحية.

Experiences

Our fun learning journeys!


“We are never more fully alive, more completely ourselves, or more deeply engrossed in anything, than when we are at play.” - Charles E. Schaefer.

Find out more

Grown ups, children and creatures alike!

We create atmospheres that invite players to explore their minds and environments while tapping into their intuitive desires to play. By giving space to such exploration, players can face, and creatively challenge the status quo and engage on a voyage of mental empowerment.

Makouk’s mediums and methodologies are always tailored and diversified in the design of each session but always have self expression and gamification at heart.

Makouk Magic

Our approach to learning experiences


We believe that magic lies in our ability to play in engagements and experiences. We believe in everyone’s journey to self learn, unlearn and relearn. Every journey matters! We also believe in the power of questions and dialogue in every exploration.

Check our Methodology

ORGANIZATIONS

NGOs, Schools, Companies, Camps & Community Centers!

ORGANIZATIONS

Makouk aims to customize play experiences and content to your audience. We work with all organizations (whether profit, nonprofit) and educators of all sorts (camps, schools, community centers).

We develop customized experiences based on your audience, objectives, space and time and execute it for you as well though our trained facilitators.

Course experience

A full program extending over multiple sessions. The program utilizes the learning journey to empower participants to take their learning into their own hands, explore their passion and curiosities as well as acquire skills needed to work collectively within a group.

One day experience

A group play format with different game dynamics depending on the number of players. The duration of the session is 3-2 hours, including ice-breaking activities and a closing discussion. Curiosity is stirred as well as an opportunity to critically think and express oneself in a cooperative play environment.

Few hours experience

An on-the-go experience specifically designed for fast paced events like markets, carnivals or similar one day events. Short activities in a stand up and moving format provide children with a burst of curiosity, knowledge and playfulness.

Themes and Programs

Baladna
Peace Education
Sustainability
Arts & Cultures
Sciences & Creative Minds

Baladna is an educational board game in Arabic that invites players to explore the idea of culture through traveling around Egypt on the board. In each area players are introduced to various concepts and are asked different questions about geography, language, people, food, animals, environment, music, traditions, crafts, monuments, resources as well as challenges of the area. Questions are asked in an indirect form hence not assuming any previous knowledge but rather using different techniques activating critical thinking, opinion forming or artistic skills such as drawing or acting. It’s a journey of discovering new information, reflecting upon it and using it in a new context.

How to co-exist with oneself and others?

Collaboration, communication, conflict transcendence and appreciating diversity are the core of this experience. Exposing participants to environments, perspectives and attitudes highly present in a polarized society as well as offering them empowering solutions and techniques to be able to cope and be the change we want to see in the world.

How to create living systems inspired from the Earth’s living systems?

A life changing view on our planet and nature and how we connect with it. We explore our surrounding as well as environmental issues using play as well as visual aids. Offering children to be the solution by offering hands-on up-cycling and recycling techniques.

How to create and co-create through artistic expression?

As we walk we dance, we are storytellers almost on daily basis. Makouk creates spaces to capture the creative expression individually and collectively and use artistic mediums to explore our other themes.

How to understand and utilize the scientific process?

Thinking about thinking: We play mind shuffling activities that encourage creativity and lateral thinking. Our rational minds continuously try to de-crypt the world around us using words, formulas and numbers. We explore the different sciences and its applications in our lives through engaging experiments and experiences.

Play Makers


We stumbled upon a bunch playful fa-silly-tators in the space-time dimention. Get to meet them!

Get to know us more

Ali

Ali, an engineer on paper, has been working in the social field for the past decade. Ali has worked extensively with children in Egypt as well as other countries on Earth and on different planets. His work extends from designing learning environments to game design and facilitation across the universe. Ali is a co-founder of Makouk and the educational expert there.

Rowan

Rowan El Shimi is a journalist specialised in culture and art who works with text, photography and video. Besides her journalistic endeavours, she gets involved in various projects revolving around culture, alternative education and social development. She has extensive experience as a trainer, facilitator and organizer on thematic, non-formal education activities in Egypt and other countries on Planet Earth, as well as across the galaxies. Rowan greatly admires these wise words by Confucius “I hear and I forget. I see and I remember. I do and I understand”.

Karim

Karim graduated as a pharmacist and worked for a while in the pharmaceutical industry on planet Earth. After a meteor shower, Karim decided to embark on his passions which include working with children and refugee communities. Karim also used to work as health promoter and facilitator for refugee children and now works at UNHCR "the UN refugee agency" in the protection unit. H is also a member of the Mini-medina team. In his spare time Karim explores and facilitates on other planets. Karim thinks that “the process of learning is most effective when it is an active process, and it happens naturally when we get involved in the process, when we use our minds and bodies, when we imagine and create, when we play and have fun :)”

Moe

Moe aka 7amama is a musician, festival organizer, producer and generally impressive in creating a fun and engaging environments. He found Oshtoora with his friends, a music festival that combines talents form different fields and explode it somewhere in the Egyptian desert. A bird enthusiast and having worked in nature conservation makes him eager to pass this love to the people he meets.

Nervan

Nervan Taha, founder of Waraqt and resident of Mars, has worked, facilitated and volunteered at different summer camps and art centers across the many galaxies. Nervan likes to use Origami to simplify mathematical and geometric facts to little space cadets. “I appreciate anything that is handmade. Exploring with children, traveling the galaxies and playing tennis are my three best best things ever”.

Nairy

Nairy Abd El Shafy, is an enthusiastic social activist inhabiting Jupiter, with a passion for community service and social work. She has worked and volunteered on non formal education, self expression and intercultural learning with children, youth, adults and refugee communities in over 3 continents across the galaxies. She appreciates food, travelling across the milky way and believes that, "fun learning spaces are created through play."

Fareeda

Fareeda Atwan is a junior expert in Economic Development with a strong passion for informal education! For the past five years she has been facilitating all sorts of workshops, seminars and trainings on diversity, team building, intercultural communication and more in many galaxies across the solar system. Fareeda believes “it’s always the fun and creative ones that end up the most successful”. In her free time she’s a bookworm, slackliner and board game enthusiast.